Hvordan gå viralt? Og hvorfor?

Å gå viralt refererer til et spredningsfenomen. Navnet har sitt opphav fra ordet virus, siden spredningen er nokså lik. Viral spredning ble muliggjort pga. sosiale medier. Når noe går viralt, deles det hyppig videre av de som ser innholdet. Kanskje man ser en video på facebook, og velger å dele denne med sine facebook-venner. Mange av dine venner velger igjen å dele videoen med sine, etter å ha sett den via deg. På denne måten vil denne videoen oppleve en eksponentiell vekst. Mange bedrifter har valgt å lage innhold, i håp om at dette skal gå viralt for å oppnå fortjent media på denne måten. Det er tross alt en fin måte å spre brand messages og brand awareness, hvis det går som ønsket. Denne markedsføringen har ofte blitt kalt for Viral marketing, eller viral markedsføring/kampanje på norsk. Når noe går viralt er det ingen grenser til hvor langt det kan gå. Det er også svært vanskelig, om ikke umulig, å spå hvor spredningen ender. Dette gjør viral markedsføring til en svært uforutsigbar markedsføringsmetode, men som sagt er potensialet stort.

Det er ingen fasitsvar på hva som kan gå viralt, men det er noen gjengangere og fellestrekk. Innhold som går viralt er ofte unikt, eller vekker store følelser hos personen som ser. Viralt innhold har også ofte vært innom en «opinionsleder». Dette er som regel noen med mye sosial kapital, som har stor påvirkningskraft og kan nå et stort publikum.

Ett eksempel på en vellykket viral kampanje, laget av Chipotle Mexican Grill, kan bli sett her:

Som man ser i videoens kommentarfelt, er det klart at den vekker sterke følelser. Her har Chipotle Mexican Grill klart å markedsføre seg bra, og de klarer fint å få fram deres budskap. Videoen har i skrivende stund fått over 15 million klikk. Personlig sitter jeg igjen med en følelse at Chipotle tar avstand fra den grusomme måten mange dyr blir behandlet på, samt alle de unaturlige stoffene mye av maten vi spiser blir sprøytet med idag. For Chipotle er dette fantastiske biassosiasjoner å knytte til seg. Hva synes du om videoen?

Referanser

https://en.wikipedia.org/wiki/Viral_marketing

Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=lUtnas5ScSE

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s